[caption id="attachment_8404" align="aligncenter" width="344"] شناسایی قابلیت های روش تحلیل شبکه ای در انجام پژوهش های حوزه تصمیم گیری برنامه درسی[/caption]
شناسایی قابلیت های روش تحلیل شبکه ای در انجام پژوهش های حوزه تصمیم گیری برنامه درسی
امروزه طراحی برنامه درسی به دلیل تنوع نیازها و علایق فراگیران، محتوا، روشهای یاددهی−یادگیری و تاثیر عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، به یک سیستم پیچیده تبدیل شده و تصمیمگیری در مورد فرایند برنامهریزی درسی و عوامل متاثر بر آن باید مبتنی بر روشهای علمی صورت گیرد. بنابراین شناخت روشهای مناسب و جامع که ما را به سمت تصمیم گیریهای درست سوق دهد، بسیار اهمیت دارد. این مقاله با هدف شناسایی کاربرد روش فرایند تحلیل شبکهای در فرایند تصمیمگیری در برنامه ریزی درسی و به روش فلسفی انجام شده است.
در این مقاله تکنیکهای تصمیم گیری چندمعیاره و تفاوت ساختار سلسله مراتبی با فرایند تحلیل شبکهای تجزیه و تحلیل شده است. در ادامه، ماهیت برنامه ریزی درسی و پیچیدگی تصمیمگیری در این حوزه مطرح و تناسب آن با روشهای جدید تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان داد که روش تحلیل شبکهای در دامنه وسیعی از حوزه مطالعات برنامه درسی از قبیل تمرکز در برنامه درسی، شناسایی عوامل پیچیده تاثیرگذار در فرایند برنامهریزی درسی، آیندهپژوهی تغییرات برنامه درسی و نیازسنجی آموزشی به پژوهشگران و برنامهریزان کارآمد است.
لینک دانلود :
روش تحلیل شبکه ای در انجام پژوهش های حوزه تصمیم گیری برنامه درسی