[caption id="attachment_7308" align="aligncenter" width="809"]
انتشار اطلاعات در شبکه VANET[/caption]VANET(شبکه Ad-Hoc خودرو)،از RSU(محدوده کنار جاده) و خودروهای انتشار دهنده پیام های ایمنی و غیر ایمنی تشکیل شده است. هدف VANETs قادر ساختن انتشار اطلاعات ترافیکی و شرایط جاده ای برای پیدا کردن خودرو های متحرک مستقل است. برای درخواست های VANETs، انتشار داده از یک خودروی منبع اطلاعات به تعدادی خودرو مقصد در جاده از اهمیت فراوانی زیادی برخوردار است. از انتشار داده در VANETs برای بهبود کیفیت رانندگی در زمینه زمان، مسافت و ایمنی استفاده می شود.در این مقاله راه حل تضمین شده انتشار داده در شبکه Ad-Hoc خودرو برای شبکه خودروی پراکنده و متراکم ارایه می دهیم.معماری برای انتشار داده ارایه می دهیم.
انتشار اطلاعات در شبکه VANET
به طور حتم روزانه در مکان های بسیار زیادی در شبکه های جاده حوادثی اتفاق می افتد، بسیاری از آنها موجب بروز تراکم می شوند و ایمنی را به مخاطره می اندازد. اگر خودروها می توانستند با اطلاعاتی از قبیل حوادث و شرایط ترافیکی اصلاح شوند، کیفیت رانندگی می توانست در زمینه های زمان، مسافت و ایمنی بهبود اساسی یابد. شبکه Ad-Hoc خودرو ((VANET به تازگی ظهور کرده ، به طوری که یک شبکه کارآمد، وسیله ای برای انتشار پیام های هشداردهنده در بین خودروها در شبکه ، در مورد عامل مسدود کننده جلوی جاده است. تنوع زیاد انتشار دهنده داده در شبکه خودرو می تواند برای اطلاع دادن به خودروها در مورد شرایط در حال تغییر ترافیکی جاده استفاده می شود به همین ترتیب می توانیم به سیستم حمل و نقل کار آمدی دست یابیم.
انتشار مطمئن در شبکه ad–hoc وسیله نقلیه، یک کلید موفقیت برای سرویس ها و در خواست های سیستم حمل و نقل هوشمند است. تعداد زیادی پروتکل انتشار مطمئن پیشنهاد شده اند و آنها را در سناریوهای واقعی ارزیابی می کنیم. در این مقاله ما در مورد پروتکل های انتشار مطمئن در VANET بحث می کنیم و سپس آنها را مورد ارزیابی قرار می دهیم. ابتدا ما مکانیسم های جداگانه پروتکل ها که شامل سه مد ل اصلی ارایه الگوریتم انتخاب گره ، محاسبه زمان انتظار و مکانیسم راهنمایی را بررسی می کنیم . این مدل ها اجزای کارکردی پروتکل های انتشار مطمئن هستند. سپس ما با شبیه سازی عملکرد پروتکل را ارزیابی می کنیم . با نگاه واقع بینانه در شبیه سازی ، متوجه می شویم که در سناریوهای شهری و بزرگراهی، انتشار متعدد پیام ها با هم اتفاق می افتند.
انتشار اطلاعات در شبکه VANET
ابتدا ما سبک های مسیریابی مکانیسم انتشار داده را که قبلا ارایه شده را مورد ارزیابی قرار می دهیم (فقط جاده های مستقیم) و ادغام هر یک از آنها با بهترین عملکرد با سبک تقاطع مکانیسم انتشار داده مطمئن قوی در ارتباط با هر یک ازمکانیسم ها برای انتشار داده که هر دو در جاده های مستقیم و در تقاطع آنجام می دهند. تاثیر مکانیسم ارایه شده ما مطابق اجرای ارزیابی است.
DV-CAST پروتکل انتشاری، گسترش یافته است که فقط بر اطلاعات ساختار محلی برای مدیریت انتشار پیام در VANET تکیه دارد. نشان می دهیم که کارکرد پروتکل DV-CAST ارایه شده ، در زمینه های قابلیت اطمینان، کارآمدی و مقیاس در سطح عالی است. قالب استفاده شده برای پروتکل شبیه ساز، شبیه ساز NS-2 است.
انتشار اطلاعات در شبکه VANET
این شبکه مربوط به اتصال مولفه های یک کامپیوتر با استفاده از امواج رادیوی برد کوتاه است. تقریباً هر کامپیوتر دارای ابزارهای جانبی مانند مانیتور، صفحه کلید، چاپگر و کیس می باشد که ممکن است در اتصال از طریق کابل با شکل مواجه شوند، بنابراین کاربران جدید در اتصال آنها با مشکل مواجه می شوند. بعضی از شرکت ها با یک شبکه ی بی سیم کوچک به نام Bluetooth این مولفه ها را بدون سیم به هم متصل می کنند. دو تکنولوژی مورد استفاده برای این شبکه ها عبارتند از: IP(Infrared) و Bluetooth(IEEE802.15) می باشد که مجوز ارتباط در محیطی حدود 90 متر را می دهد. البته در IC نیاز به ارتباط مستقیم بوده و محدودیت مسافت وجود دارد[8].
2-1 Wireless Local Area Network) WLANS)
این نوع شبکه برای کاربران محلی از جمله محیط های دانشگاهی (Campus) یا آزمایشگاهها که نیاز به استفاده از اینترنت دارند، مفید می باشد. در این حالت اگر تعداد کاربران محدود باشند و سیستم ها به اندازه کافی به هم نزدیک باشند می توان بدون استفاده ازAccess Point این ارتباط را برقرار نمود. در این سیستم های کامپیوتر دارای یک مودم رادیویی و آنتن با کارت بی سیم می باشد که از طرف آن می توانند با کامپیوترهای دیگر ارتباط برقرار کند[8].
3-1 (Wireless WMANS) WMANS
توسط این تکنولوژی ارتباط بین چندین شبکه یا ساختمان در یک شهر برقرار می شود. برای راه اندازی backup آنها می توان از خطوط اجاره ای، فیبر نوری یا کابل های مسی نیز استفاده نمود.
4-1 Wireless WANS) WWANS)
برای شبکه هایی با فواصل زیاد مانند ارتباط بین شهرها با کشورها بکار می رود. این ارتباط از طریق آنتن های بی سیم یا ماهواره ها صورت می پذیرد. شبکه رادیویی که برای تلفن های سلوی بکار می رود، نمونه ای از سیستم های بی سیم می باشند. شبکه های بی سیم سلوی از جهاتی شبیه LANهای بی سیم هستند با این تفاوت که مسافت ها طولانی بوده و نرخ انتقال بیت ها کمتر است . چون شبکه مورد بررسی ما شبکه های Ad-hoc می باشند بنابراین WLANها را با جزئیات مورد بررسی قرار می دهیم[8].
انتشار اطلاعات در شبکه VANET
منبع : دانشنامه بیست میشم
بیست میشم تهیه بفرمائید.
فایل مورد نظردر قالب pdf با حجم 5.87 مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانش آموزان ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایتدانلود 1 جزوه روانشناسی عمومی هیلگارد بیان میدارد روانشناسی علمی است که به بررسی علمی رفتار و فرآیندهای ذهنی می پردازد. منظور از «رفتار» در روانشناسی، آن دسته از فعالیت های جاندار است که بوسیله یک جاندار دیگر یا با دستگاه های آزمایشگاهی قابل مشاهده است. و منظور از «فرآیندهای ذهنی» یعنی آن دسته از فعالیت های جاندار که قابل مشاهده مستقیم نیست، ولی می توان آن را از روی آثارش در رفتار فرد استنباط کرد. نمونه هایی از رفتار عبارتند از:مطالعه کردن، صحبت کردن، ورزش کردن، خوابیدن، حرف زدن در خواب، آب دهان انداختن، گره کردن مشت ها و . . . نمونه هایی از فرآیندهای ذهنی عبارتند از:حل مسئله، سبک تفکر، تغییرات مربوط به حافظه و یادگیری، ادراک و . . .
اگر روانشناسی را (مطالعه ی علمی رفتار و فرایند های ذهنی) بدانیم، در این تعریف سه کلمه مهم هستند. علم، رفتار و فرایندهای ذهنی. پس به تعریف این سه کلمه می پردازیم:
دانلود 1 جزوه روانشناسی عمومی هیلگارد
1-علم در آموزش روانشناسی
روانشناسی به عنوان یک علم برای مشاهده، توصیف، پیش بینی و تبیین رفتار از روش های نظام مندی استفاده می کندروانشناسان مطالعات خود را خیلی ذقیق و موشکافانه طراحی می کنند. در روانشناسی مطلوب این است نتایج حاصل، رفتار شمار زیادی از آدم ها را تو صیف کند.
2-رفتار در آموزش روانشناسی
رفتار هرکاری است که ما می توانیم انجام دهیم و بصوررت مستقیم قابل مشاهده است، مثل بوسیدن، گریه کردن نوزاد یا موتور سواری. البته طی سال های اخیر رفتار را جور دیگری تبیین می کنند و رفتار را نتیجه ی هر گونه پاسخ به محرک می دانند و این رفتار می تواند هم قابل مشاهده و هم غیر قابل مشاهده باشد.
دانلود 1 جزوه روانشناسی عمومی هیلگارد
روانشناسی در زمینه های گوناگون، مانند چگونگی ادراک، پیش بینی رفتار دیگران، دگرگونی های رفتار، آشنایی با شیوه های حل مسئله، ترمیم آسیب های روانی و حل دشواری های زندگی، ما را یاری می دهد تا با رفع نیازها و کمبود ها، راه برای خوشبختی و شکوفایی انسان ها گشوده شود. به این ترتیب، هدف های مهم روانشناسی عبارت اند از:
توصیف و سنجش رفتارها، که درشرایط گوناگون جلوه گر می شوند.
توضیح علت های رفتار و نتیجه گیری منطقی از چگونگی آن، برای پی بردن به واقعیت ها
· پیش بینی نتایج رفتارها بر اساس اطلاعات موجود از عملکردهای گذشته
· مهار یا کنترل رفتارها، برای تسلط بر امور و دست یابی به موفقیت در کارها
· حل دشواری های رفتاری در زندگی فردی و اجتماعی
رسیدن به این هدف ها، موضوع رشته های گوناگون علم روانشناسی است.
دانلود 1 جزوه روانشناسی عمومی هیلگارد
گرچه یافته های روانشناسی با روش علمی، بیش از 130 سال سابقه ندارد، ولی توجه به موضوعات این رشته، از گذشته های بسیار دور مطرح بوده است.
انسان های ابتدایی با توجه به خواب و رویاها، تصور می کردند در درون آن ها موجودی نامرئی وجود دارد که هنگام خواب از بدن جدا می شود و کارهایی را انجام می دهد. به این دلیل آنان خود را متشکل از دو جز جاندار و بی جان می دانستند و عوامل طبیعی را نیز جاندار و بی جان می پنداشتند و بین عوامل طبیعی و موجود نامرئی درون خود، رابطه برقرار می کردند.
دانلود 1 جزوه روانشناسی عمومی هیلگارد
از نظر آنان، برخی عوامل طبیعی جاندار عبارت بوده اند از: رعد و برق، طوفان، سیل، زلزله، بیماری، طلوع و غروب، خسوف و کسوف، خورشید و ستارگان. انسان های ابتدایی این گونه عوامل طبیعی را در ایجاد تصورات خیر و شر(سعد و نحس)، یا شاد و ناشاد موثر می دانستند و از راه نذر و قربانی می خواستند این ارواح را، درباره موجود نامرئی درون خود تسکین دهند و نظر مساعد ارواح طیّبه یا خبیثه را جلب کنند.
این نوع تصورات که به «جان دار پنداری ابتدایی»معروف است، قبل از ظهور ادیان یکتا پرستی در برخی از جوامع وجود داشته و حتی موجبات پرستش خدایان گوناگون می شده است.
دانلود 1 جزوه روانشناسی عمومی هیلگارد
یونانیان باستان قبل از ظهور ادیان یکتا پرستی در برخی از جوامع وجود داشته و حتی موجبات پرستش خدایان گوناگون می شده است. یونانیان باستان، قبل از میلاد مسیح عقیده داشتند که روان یا دم زندگی همیشه زنده و پایدار است و این بدن است که نابود می شود. تن هم چون قفسی است که روان برای مدتی کوتاه در آن زندگی می کند.
شاخص ترین دانشمندان یونان باستان که درباره ی روانشناسی اظهار نظر کرده اند عبارت اند از:سقراط، بقراط، افلاطون و ارسطو، اینان در زمینه روان و نفس در زندگی آدمی مطالب گسترده ای بیان کرده اند.
ادیان گوناگون بر اساس ضوابط و اصول خود، افراد را به رفتارهای خاصی تشویق می کنند. اما با توجه به آن که در حال حاضر بالغ بر سه میلیارد نفر مسیحی و مسلمان در جهان وجود دارند، مطالب مختصری از شیوه های رفتاری این دو دین ارائه می شود.
دانلود 1 جزوه روانشناسی عمومی هیلگارد
[caption id="attachment_3570" align="aligncenter" width="845"]
دانلود 1 جزوه روانشناسی عمومی هیلگارد[/caption]
گرایش های دانش روانشناسی
روانشناسی با عمر تجربی و علمی محدود خود، در شناخت زمینههای گوناگون رفتار و کردار فردی و گروهی دستاوردهای زیادی داشته است. این یافته ها، زیر عنوان رشته های گوناگون روانشناسی مورد توجه و بهره گیری مربیان، درمانگران و قشرهای گوناگون مردم قرار دارند. در این جا از میان رشته های گوناگون روانشناسی، به معرفی چند رشته ی رایج آن اشاره می شود:
1. روانشناسی کودک
این شاخه از روانشناسی، رفتار کودک را از مرحله ی جنینی تا آغاز دوره ی بلوغ و نوجوانی بررسی می کند و به رشد و تحول بدنی، عاطفی، اجتماعی، اخلاقی و عقلی کودکان می پردازد.
2. روان شناسی کودکان استثنایی
روانشناسی کودکان استثنایی به مطالعه ویژگی های جسمی، روانی، حسی، حرکتی، شناختی و اجتماعی کودکان عقب مانده ذهنی، نابینا و نیمه نابینا، ناشنوا و نیمه ناشنوا، ناسازگار، مصروع، کودکان معلول جسمی- حرکتی، دانش آموزان مبتلا به اختلال خاص در یادگیری و کودکان و نوجوانان تیز هوش و خلاق می پردازد. این شاخه روان شناسی همچنین در زمینه علل مختلف معلولیت، راه های پیشگیری از معلولیت و اصلاح و ترمیم نارسایی ها و اختلالات رفتاری مباحثی را مطرح می کند.
دانلود 1 جزوه روانشناسی عمومی هیلگارد
3. روانشناسی نوجوانی
این رشته به رشد بدنی و ساختمان روانی افرادی می پردازد که در دوره ی نوجوانی(13-18سالگی) به سر می برند. این رشته از روانشناسی نیز رشد بدنی، روانی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی نوجوانان را بررسی می کند. به ناتوانی ها و کاستی های تجربی و توانمندی های بدنی و روانی آنان توجه می کند و راه اصلاح و درمان آن ها را مطرح می نماید.
4. روانشناسی اجتماعی
این رشته، درباره ی ویژگی های روانی گروه ها و سازمان های اجتماعی از جنبه های گوناگون، بحث می کند و اثر متقابل فرد بر جامعه و یا جامعه بر فرد را بررسی می نماید و چگونگی پیدایش دسته های اجتماعی را، که محصول رفتار جامعه ی بشری است، مطالعه می کند.
5. روانشناسی پرورشی
این رشته، کوشش می کند اصول و قوانین روانشناسی را در آموزش و پرورش به کار برد. در این رشته، به هدف های تربیتی از دیدگاه های گوناگون، علل تفاوت ها و نقش عوامل ارثی و محیطی در تربیت افراد و چگونگی یادگیری، اندیشیدن و سنجش آن ها توجه می شود .روانشناسی پرورشی، از نظر ایجاد انضباط و عادت های پسندیده در کودکان و نوجوانان برای مربیان و والدین بسیار کارساز است.
نویسنده : نارن دارسینگ
فایل مورد نظردر قالب pdf با حجم4.1 مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانشجویان ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم بیان میدارد روانشناسی صنعتی و سازمانی (Industrial-organizational psychology) را در ایران با نام روانشناسی صنعتی میشناسند.
روانشناسی صنعتی شاخهای از علم روانشناسی است که نظریهها و اصول روانشناسی را در سازمانها پیاده میکند.
این شاخه از دانش، بر افزایش باروری در محیط کار و مواردی همچون شرایط مناسب فیزیکی و ذهنی کارمندان تمرکز دارد.
مطالعه رویکردها و رفتار کارکنان، ارزیابی شرکتها و برگزاری دورههای رهبری سازمان از جمله وظایف روانشناسان سازمانی است.
در این مقاله میخواهیم نگاهی جامع به این شاخه مهم روانشناسی داشته باشیم.
روانشناسی صنعتی و سازمانی را از دو جهت میتوان بررسی کرد. نخست جنبهی صنعتی آن است که شامل بررسی بهترین شیوهی هماهنگ شدن افراد با شغلهای مختلف است.
گاهی اوقات این بخش از روانشناسی صنعتی، روانشناسی کارکنان نیز نامیده میشود.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
کسانی که در این حوزه کار میکنند، شخصیت کارمندان را بررسی میکنند و سپس آنها را با کاری که قرار است انجام دهند هماهنگ میکنند.
کارهای دیگری که در این بخش از روانشناسی صنعتی قرار میگیرند شامل آموزش کارمندان، تدوین استانداردهای شغلی و اندازهگیری عملکرد شغلی کارمندان است.
جنبهی دیگر روانشناسی صنعتی، بخش سازمانی آن است. این بخش بیشتر بر بررسی تأثیر سازمان بر رفتار افراد تمرکز دارد.
ساختار سازمانی، هنجارهای اجتماعی، شیوههای مدیریتی و انتظارات شغلی عواملی هستند که میتوانند رفتار افراد در سازمان را تحت تاثیر قرار دهند.
یک روانشناس صنعتی امیدوار است با فهم چنین عواملی، عملکرد و سلامت افراد را بهبود بخشد و همزمان سودآوری سازمان را نیز افزایش دهد.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم اشاره میکند رشته روانشناسی صنعتی رشتهای کاربردی است اما بخش مهمی از آن تحقیقات نظری است.
با توجه به اینکه روانشناسی صنعتی ریشه در روانشناسی تجربی دارد، برخی از زیرشاخههای این رشته شامل برهمکنش انسان و کامپیوتر، روانشناسی فردی و عوامل انسانی است.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
روانشناسی صنعتی اصول و دانش روانشناسی را در محیط کار اعمال میکند. این کار دقیقا به چه معنا است؟
روانشناسان صنعتی چه کاری انجام میدهند؟ در اینجا به سرفصلهای اصلیای که یک روانشناس صنعتی ممکن است در کارش دنبال کند، نگاهی کوتاه میاندازیم.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
انتخاب و استخدام کارمندان
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم نشان داده است که استخدام افراد مناسب برای کار، در موفقیت یک شرکت نقش بسیار مهمی بازی میکند و روانشناسان صنعتی در کنار کارمندان نیروی انسانی به انتخاب بهترین افراد در هر شغل کمک میکنند.
این فرآیند میتواند با تعریف هر شغل و مشخص کردن معیارهایی برای استخدام، ساختن تبلیغات برای اعلام عمومیِ موقعیتهای شغلی به داوطلبان و سرانجام انتخاب افراد از میان داوطلبان، انجام شود.
طراحی کردن آزمونهای استخدامی، کار دیگری است که روانشناسان صنعتی ممکن است در آن درگیر شوند.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
آموزش و توسعهی شغلی
علاوه بر این روانشناسان صنعتی با استفاده از روانشناسی به آموزش کارمندان کمک میکنند. همچنین وظایف آنها میتواند شامل ارزیابی اینکه برای هر کار چه توانایهایی لازم است و همچنین آموزش فنونی به مدیران برای انگیزه دادن و کار کردن بهتر با کارمندانشان باشد.
از سوی دیگر ممکن است این وظیفه هم بر عهدهی یک روانشناس صنعتی گذاشته شود که برنامهای برای بهبود مهارتهای ارتباطی مدیران شرکت طراحی کند، یک شیوهی مدیریت قوی طرحریزی کند و تواناییهای حل مسئله مدیران را بهبود ببخشد.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
بیشینه کردن رفاه و کیفیت زندگی
همچنین در دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم میخوانیم کار روانشناسان صنعتی این است که به حفظ سلامت ذهنی و روانی محیط کار کمک کنند.
این فرآیند معمولا با تعریف نقش شغلها شروع میشود و روانشناس صنعتی ممکن است موظف باشد شغلهایی طراحی کند که باارزش باشند.
ساخت یک محیط کاری سالم، ایجاد یک نظام پاداشدهی منصفانه و ایجاد این اطمینان که کارمندان از حقوق خود برخوردار میشوند، از دیگر وظایفی است که در این حوزه تعریف میشود.
امروزه با توجه به اینکه صاحبان کسبوکار دریافتهاند که کارمندان سالم کارایی بهتری دارند، تقاضا برای روانشناسان صنعتی افزیش پیدا کرده است.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
ارگونومی
هنگامی که دربارهی روانشناسی صنعتی صحبت میکنیم یکی از موضوعاتی که به ذهن خطور میکند، حوزهای است با نام ارگونومی یا فرآیند طراحی ابزار و رویههای کاری به طوری که هر چه بهتر با تواناییها و محدویدتهای انسان هماهنگ باشد.
از متخصصان این حوزه انتظار میرود محیط و ابزار مورد نیاز برای کار را طوری طراحی کنند که ایمن و دارای بیشترین بهرهوری باشند.
برای مثال یک روانشناس صنعتی ممکن است در طراحی یک وسیلهی کامپیوتری یا یک خط مونتاژ کمک کند و آن را متناسب با تواناییهای فیزیکی کارگران بسازد.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
توسعهی سازمانی
ساختار سلسله مراتبی یک سازمان تجاری میتواند بهرهوری و سودآوری آن را تحت تأثیر قرار دهد.
روانشناسان صنعتی میزان ساختاریافتگی سازمانها را میسنجند تا ضعفهای آنها مشخص شود و تغییراتی برای بهبود آن ایجاد کنند که کارایی را به بیشترین حد ممکن برساند، کارمندان را راضی کند و هزینهها را کاهش دهد.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
کارایی مدیریت و بهبود
صاحبان کسبوکار معمولا به دنبال این هستند که به کارمندانشان کمک کنند بهترین کارایی را داشته و روانشناسان صنعتی معمولا به دنبال راههایی هستند که به افراد در محیط کار کمک کنند کارها را با اثربخشی و کارایی بیشتری انجام دهند.
این معمولا با ارزایابی کارایی کارمندان و بازخورد دادن به مدیران انجام میشود تا مشخص شود مدیران چطور کارشان را انجام میدهند و چگونه با کارمندان در ارتباط هستند.
[caption id="attachment_7236" align="aligncenter" width="898"]
کتاب و جزوه 20 صفحه ای آشنایی با فناوری RFID سال 1401[/caption]
امروزه ضرورت شناسایی خودکار عناصر و جمع آوری داده مرتبط به آنان بدون نیاز به دخالت انسان جهت ورود اطلاعات در بسیاری از عرصه های صنعتی ، علمی ، خدماتی و اجتماعی احساس می شود . در پاسخ به این نیاز تاکنون فناوری های متعددی طراحی و پیاده سازی شده است .
به مجموعه ای از فناوری ها که از آنان برای شناسایی اشیاء ، انسان و حیوانات توسط ماشین استفاده می گردد ، شناسایی خودکار و یا به اختصار Auto ID گفته می شود . هدف اکثر سیستم های شناسایی خودکار ، افزایش کارآیی ، کاهش خطاء ورود اطلاعات و آزاد سازی زمان کارکنان برای انجام کارهای مهمتر نظیر سرویس دهی بهتر به مشتریان است .
تاکنون فناوری های مختلفی به منظور شناسایی خودکار طراحی و پیاده سازی شده است . کدهای میله ای ، کارت های هوشمند ، تشخیص صدا ، برخی فناوری های بیومتریک ، OCR ( برگرفته شده از optical character recognition ) و RFID ( برگرفته شده از radio frequency identification ) نمونه هایی در این زمینه می باشند .
در ادامه با فناوری RFID بیشتر آشنا خواهیم شد .
با سلام خدمت شما دانشجویان عزیز در این قسمت قصد داریم تا کتاب آشنایی با فناوری rfid رو برای دانلود شما قرار بدیم . کتاب آشنایی با مفاهیم RFID در 27 صفحه گردآوری شده است و در طول این کتاب به مفاهیمی همچون آشنایی اولیه با RFID ، مزایای بکارگیری RFID ، کاربردهای RFID،کاربردهای امنیتی ، کنترل ورود و خروج وسایط نقلیه و .. می پردازد. گردآورنده این کتاب شاهین پناهی میباشد.
نویسنده : شاهین پناهی
زبان : فارسی
ناشر : اتشارات دانشگاه جامع علمی کاربردی شعبه 2
تاریخ انتشار : 1394
تعداد صفحات : 27
منبع : گوگل | ویکی پدیا | بیست میشم
بیست میشم تهیه بفرمائید.
فایل مورد نظردر قالب pdf با حجم 1.4 مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانشجویان ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایتدانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم بیان دارد آسیبشناسی گیاهی بیماریشناسی گیاهی یا گیاهپزشکی شاخهای از علوم مرتبط با کشاورزی است.
که به دنبال گردآوری دانش و اطلاعات مربوط به عوامل آسیبرسان گیاهی در دو بخش بیماریهای گیاهی و آفات گیاهی (حشرات) و تشخیص و شناسایی و مدیریت یا کنترل آنها میپردازد.
برابرنهاد انگلیسی گیاهپزشکی Plant protection و در برخی منابع Plant Medicine نیز بکار میرود.
پیش از این در ایران با نام حفظ نباتات نیز شناخته میشد و سازمانی نیز با همین نام وجود داشت.
در سال ۱۳۰۰ برای اولین بار در مدرسه فلاحت مظفری (دانشکده کشاورزی کرج) دانشکده کشاورزی کرج قدیمی ترین و وسیع ترین دانشکده دانشگاه تهران است.
که به جهت وجود طبیعت با وسعت بسیار بالا زیبایی خاصی به این دانشکده عطا کرده به گونه ای که در بین دانشکدههای دانشگاه تهران با نام بهشت پردیس دانشگاه تهران مشهور است.
وجود باِغ گیاهشناسی با چند صد گونه گیاهی نایاب و موزه جانورشناسی و کاخ سلیمانیه و هم چنین گروهها و رشتههای مختلف در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست در این دانشکده اهمیت و اعتبار خاصی به این دانشکده بخشیده است.
لازم به ذکر استه که رتبهبندی جهانی این دانشکده بین سایر دانشکدههای جهان بسیار خوب بوده و سالانه دانشجویان نخبه فراوانی از این دانشکده فارغالتحصیل میشوند و بعضا برای فرصتهای مطالعاتی در کشورهای پیشرفته اقدام میکنند. این رشته توسط دکتر فرشید ارائه گردید.
این شاخه از کشاورزی خود شامل سه بخش حشرهشناسی کشاورزی، بیماریشناسی گیاهی و دانشهای علفهای هرز میباشد که به ترتیب بهطور تخصصی مسائل مربوط به آفات، بیماریها و علفهای هرز را مطالعه مینمایند.
زندگی بشر وابسته به گیاه و سلامتی آنها میباشد. حدود ۹۰ درصد غذای انسان را گیاهان تشکیل میدهند. ۸۵ درصد غذای انسان از ۱۰ گونه برنج و گندم به دست میآید.
سلامت و بهبود رشد گیاهان در درجه اول مورد توجه کسانی است که به کاشت گیاهان، تهیه و توزیع فراوردههای گیاهی اشتغال دارند.
میزان رشد و باروری گیاهان به فراهم بودن آب و مواد غذایی در خاک و تأمین محدودههایی از شرایط مناسب جوی مانند حرارت، رطوبت و نور بستگی دارد. هر عاملی که سلامت گیاهان را به مخاطره اندازد، ممکن است در میزان رشد و باروری آنها تأثیر منفی بگذارد و از ارزش آنها و فراوردههایشان بکاهد.
بیماریها و آفات گیاهی و علفهای هرز از جمله عوامل زنده و بیماریهای فیزیولوژیک که ناشی از کمبود مواد مورد نیاز گیاه و خسارات ناشی از شرایط جوی نامناسب عمدهترین عوامل تقلیل محصول یا نابودی گیاهان بشمار میروند.
گیاهان از بیماریهایی آسیب میبینند که عوامل آنها به عوامل بیماریها در انسان و جانوران شباهت دارند گرچه احساس درد و ناراحتی در گیاهان در اثر بیماریها از نظر انسان مکتوم است،
لیکن نحوه ایجاد و توسعه بیماری در گیاهان و حیوانات تقریباً مشابه بوده و معمولاً به همان اندازه پیچیده و بغرنج است.
آفات گیاهی نیز مشتمل بررده بند پایان میباشند که مهمترین آفات گیاهی که حشرات میباشند در این رده قرار دارند و بعد از آنها کنهها و سایر بندپایان به گیاهان خسارت وارد میسازند.
بعضی از مهرهداران نیز مانند جوندگانی مثل موشها و خرگوشها نیز جزء آفات گیاهی به شمار میآیند.
دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم
رشته گیاهپزشکی در ارتباط با آفات و بیماریهای گیاهی است.و در دوره ارشد به دو زیر شاخه بیماری شناسی و حشره شناسی تقسیم خواهد شد.
این رشته به جهت اطلاعات گسترده و مطالب علمی و تخصصی زیاد خصوصا در علم بیماری شناسی بسیار سخت و پیچیده است ویک گیاهپزشک موفق از توناییهای بالایی برخوردار است.
از آنجایی که علم گیاهپزشکی و بیماریشناسی با انبوهی از چندین جلد کتاب با محتوای اسمهای لاتین علمی و سیکل زیستی بیماریزا و علائم بیماری مرتبط بوده و برای کنترل آنها نیز استفاده از سموم حکم دارو برای گیاه را دارد.
و یک گیاهپزشک میبایستی همزمان به تمام این مطالب مسلط باشد.در نتیجه علاوه بر مهارتهای لازم برای کارهای عملی و آزمایشگاهی حافظه قوی و استدلال قوی از فاکتور ضروری دانش آموختگان این رشته است.
شگردها و تستهای مختلف آزمایشگاهی مربوط به شناخت بیماریها و تشخیص آنها بسیار پیچیده تر از آفات و حشرات میباشد.
چراکه مطالعات و آزمایشهای مربوطه همگی بر روی جاندارانی است که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند و میکروسکوپی هستند.
علم بیماری شناسی نیز اهمیت ویژه ای در فیلد انسانی به منظور تولید دارو از طریق پروکاریوتها و باکتریهای مفید و قارچهای مخمری و... دارد و ارتباطی تنگانگ با شاخههای انسانی دارد.
در سایر کشورها نیز مطالعاتی بین رشته ای در رشتههای بیماریهای انسانی و گیاهی انجام شده و افراد علاقهمند و متخصص در علم بیماری میتوانند روی شاخههای انسانی فعالیت خود را ادامه دهند.
از جمله تولید آنتیبیوتیک تولید دارو برای بیماریهای سرطان و حتی فعالیت روی عوامل بیماریزای انسانی (مانند قارچی ،ویروسی و باکتریای)
ثئوفراستوس دانشمند و فیلسوف یونانی اولین مطالعات و نوشتهها را در مورد بیماریهای گیاهی دارد.
در مورد تحقیقات اولیه در مورد بیماری شناسی گیاهی میتوان ب آزمایش تیلت فرانسوی ۱۷۷۵ اشاره کرد که هاگهای سیاهرنگ خوشههای آلوده به سیاهک پنهان گندم را روی دانههای سالم گندم پاشید و سپس آنها را کاشت و ملاحظه کرد که خوشههای جدید نیز آلودگی نشان دادند.
اولین گیاهپزشکان در ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح میزیستهاند، به عنوان مثال ثئوفراستوس با آن که نظریات آنان بسیار ابتدایی بود ولی سنگ بنایی برای پژوهشهای آینده شد.
با کشف میکروسکوپ توسط وان لیون هوک تحولی در علم بیماریشناسی گیاهی روی داد.
با هر بار تلفات مردم از گرسنگی بعلت خسارت دیدن محصولات آنها این علم اهمیت خود را بیشتر آشکار میکرد .
و بعد از فاجعهٔ قحطی سیبزمینی در ایرلند که ناشی از یک بیماری گیاهی مهلک بود و منجر به مرگ یک میلیون نفر و آوارگی ۱٫۵ میلیون نفر دیگر شد علم گیاهپزشکی بیش از پیش محبوب گشت و دانشمندان زیادی در جهان در این رشته کار کردند.
کارشناسان این رشته در ایران در وزارت جهاد کشاورزی تحت نظر سازمان حفظ نباتات مشغول به کار میباشند.
مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمیترین مراکز پژوهشی در کشور بهطور تخصصی در زمینه شاخههای مختلف گیاهپزشکی شامل حشرهشناسی،
قارچشناسی، ویروسشناسی، باکتریشناسی، نشانهشناسی، جانورشناسی، بیماریشناسی، علفهای هرز و آفتکشها فعالیت مینماید.
گیاهپزشکی در کارشناسی ارشد به دو رشته حشرهشناسی و بیماریشناسی تقسیم میشود. رشته حشرهشناسی بسیار گستردهتر است چرا که بیشترین جمعیت جانداران را حشرات دارند.
علم گیاه پزشکی در زمینهٔ علومی مانند زیستفناوری پزشکی و علوم یاختهای نیز فعالیت دارد. برای مثال تولید انسولین در درختان به بهکارگیریِ باکتری مولد غده در درختان نشان از کاربرد این علم در زمینه بیوتکنولوژی میباشد.
همچنین مطالعه قارچها از جمله قارچهای فرصتطلب که در جانوران و گیاهان ایجاد بیماری میکند.
نشان از اهمیت این دانش دارد. اکنون در ایران پروفسور غلامحسین شهیدی به واسطه خدماتی که در زمینه پیشبرد این علم در ایران انجام داده به عنوان چهره مطرح این علم شناخته میشود.
دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم
پوسیدگی ریشه را هم در گیاهان خانگی و هم در گیاهان بیرونی مانند درختان دیده میشود.
اگر چه در گیاهان خانگی همهگیرتر است.
از آن جایی که ریشه گیاهان زیر خاک میباشند، معمولاً دیدنی نیستند، از این رو نشانههای پوسیدگی ریشه اغلب فقط در صورت پیشرفت بیماری و مشاهده نتایج آن در بخش هوایی گیاه مشهود است.
ریشهٔ گیاهان به تأثیر پوسیدگی ریشه ممکن است از حالت سفت و رنگِ سفید به حالت نرم و رنگِ سیاه یا قهوهای تبدیل شود.
ریشههای مبتلا نیز ممکن است هنگام لمس از گیاه کنده شود.
برگهای گیاهان آسیبدیده نیز ممکن است پژمرده شده، کوچک شده یا تغییر رنگ دهند.
گیاهان مبتلا نیز ممکن است به دلیل رشد ضعیف، کمتر رشده کرده و کوتاهتر بمانند، یا دچار زغالک شده یا سبب شود که از تنه درختان شیره خارج شود.
پوسیدگی دیرپای ریشه ممکن است به مرگ گیاه بینجامد.
در موارد شدیدتر، گیاهانی با ریشه پوسیده ممکن است ظرف ۱۰ روز از بین بروند. اگر چه میتوان پوسیدگی ریشه را درمان کرد ولی معمولاً میتواند برای گیاه کشنده باشند. یک گیاه مبتلا معمولاً زنده نخواهد ماند، اما ممکن است بتوان آنها را گیاهافزایی کرد.
دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم
[caption id="attachment_4612" align="aligncenter" width="797"]
دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم[/caption]دلایل
پوسیدگی ریشه در درجه اول ناشی از زهکشی بدِ خاک و رطوبت بیش از اندازه در ریشه است که به دلیل آبیاری بیش از اندازه صورت میگیرد.
قرار گرفتن طولانی در معرض آب اضافی باعث غرقابشدن ریشه شده که در هوادهی ریشهها تداخل ایجاد میکند و منجر به کمبود اکسیژن و پوسیدگی میشود.
کاشت در خاک متراکم که امکان اکسیژندهی را فراهم نکند نیز میتواند به پوسیدگی ریشه بینجامد.
پوسیدگی میتواند از ریشههای آسیبدیده به ریشههای دیگر منتقل شود. نور و کود زیاد یا ناکافی نیز میتواند احتمال پوسیدگی ریشه گیاه را افزایش دهد.
فراتر از غرقاب ریشه که گفته شد، بسیاری از موارد پوسیدگی ریشه با عوامل بیماریزا مانند تیره آبکپک به نام گیاهکش میشود.
خصوصاً گونه P. cinnamomi. سایر عوامل بیماریزای مسئول معمول شامل پیتیوم، ریزوکتونیا و فوزاریوم هستند.
هاگهای عامل پوسیدگی ریشه به آلودگی گیاهان دیگر نیز میانجامد اما تا زمانی که ریشه فرصت خشک شدن را داشته و رطوبت کافی وجود نداشته باشد پوسیدگی نمیتواند حفظ شود.
هاگها هوا برد هستند یعنی در هوا زنده میماند، ولی افزون بر آن توسط حشرات و بندپایان دیگر نیز در خاک حمل میشوند.
محیطِ مرطوب خاکِ غرقابشده باعث رشد این قارچها میشود و به آنها امکان ایجاد عوامل بیماریزا را میدهد. خاک باغ اغلب حاوی هاگهای بیماریزا است بنابراین توصیه نمیشود که برای نگهداری گیاهان خانگی به کار برده شوند.
دیگر دلایل پوسیدگی ریشه عبارتند از: